:::ROZHOVOR ::: SUMMONING / 2006
ROZHOVOR S RAKOUSKOU KAPELOU 12.9.2006 .::SUMMONING::.
ptal se: Aleister
překlad: Bellaseba
(rozhovor byl psán pouze pro Richarda (Protectora), na nějaké otázky odpovídá také druhý člen Silenius)
Kdy tě poprvé začal fascinovat svět JRR Tolkiena?
Protector: Už odmalička jsem byl fanoušek fantasy, ale jestli si dobře pamatuji, Pána prstenů jsem četl až později, tak kolem 16 nebo 17. Zezačátku jsem se o tu knihu nezajímal, protože už jsem znal kreslený film a můj kamarád mi řekl, jak celý příběh skončí. Ale pak, jak jsem četl ostatní fantasy knížky, o kterých se říkalo, že jsou podobné Tolkienovým, chtěl jsem vědět, jestli je Tolkien opravdu pomyslným „otcem“ celé fantasy literatury. Když jsem tedy začal číst Pána prstenů, byl jsem absolutně ohromen jeho obrovskou představivostí a schopností detailně popsat jiný svět a jeho obyvatele. Od té doby jsem přečetl nejen každou knihu od Tolkiena, ale i knihy o něm.
V kapele Summoning působíš společně se Sileniem. Jak jste se dali dohromady?
Protector: Seznámili jsme se v malé hospůdce u levného piva. Později jsme zjistili, že bychom oba chtěli dělat muziku ve stylu velmi nového (v té době) norského black metalu. Měli jsme pár zkoušek bez nějakého zdlouhavého plánování, pak jsme vymysleli jméno kapely a nakonec dokonce dostali smlouvu.
Spousta vašich posluchačů vás považuje za podivíny. Není o vás zas tolik slyšet a když už se zveřejní nějaké fotky mají vždy mystický nádech. Je tato mystika i v tvém soukromém životě, nebo je tato image spojená čistě s vaší hudbou?
Protector: Je to pouze image, která sedí k hudbě co hrajeme. Snažíme se ji vytvořit a prezentovat jak nejlépe dovedeme. To znamená, že nemůžeme vystupovat v obyčejném oblečení a s normálními obličeji, protože náš přirozený vzhled neříká nic o naší hudbě. Chceme, aby lidem začala v uších znít naše hudba, když vidí naše fotky.
Lidé, které mají vaši tvorbu rádi, označují desku Stronghold jako dosti vyčnívající, mně přijde jako nejlepší. Je to možná perfektní skladbou s ženským vokálem. Souhlasíš s tvrzením, že Stronghold, je nejvíce vybočující deska?
Protector: No, to záleží na fanouškovi. Pro ty, co nás poslouchají už od našich začátků, je tohle album pravděpodobně to nejhorší. Ti novější fanouškové ho však považují často za nejlepší. Já ho mám rád, ale myslím, že je to spíš jedno z těch méně vybočujících, protože je to naše nejkomerčnější album. Typické elementy Summoning jako je polyfonie a hlasité bicí ustoupily do pozadí, naopak kytary jsou tradičnější. Také kvůli ženským vokálům si někteří lidé myslí, že jsme gothic metal. Tohle všechno způsobilo, že už znovu nechceme jít tímto směrem. Byl to zajímavý pokus, ale do budoucnosti budeme raději sledovat klasickou cestu Summoning.
Ještě se malinko vrátím k předchozí otázce, jakou desku Summoning považuješ za nejlepší a proč?
Protector: Pro mě je nejlepší album vždy to poslední, protože je přirozeně nejčerstvější, nejvhodnější pro mé ucho a nejvíce se blíží mému současnému vkusu. Oba už dokážeme dosáhnout toho, co chceme, takže to poslední album vždy jednoduše odráží to, co zrovna chceme v tu chvíli slyšet.
Na prvních dvou deskách Summoning používáte bicí, odchod bubeníka Trifixiona byl kvůli neshodám, nebo čistě o nové vizáži kapely?
Protector: Ne, opravdové bubny jsou pouze na prvním albu. První důvod pro jeho vyhazov bylo to, že to byl komerčně smýšlející debil. Zadruhé, opravdové bicí se prostě nehodí do hudby Summoning. Potřebujeme nepřetržité hluboké, mocné a vnitřně rozpolcené rytmy, spoustu tympánů a pochodových bubnů. Žádný standardní kontrabas – hi-hat rytmy, které používají všechny ostatní kapely už odjakživa. První použití našich keybord bubnů byl jeden z nejdůležitějších okamžiků v historii Summoning a samozřejmě bude už navždy jistou součástí kapely. Kdybychom neměli možnost používat keybord bubny, raději bych ukončil celé Summoning než používat normální bicí, protože by to vzalo velkou část identity kapely.
Co je pravdy na tom, že skladba Mirdautes Vras je nazpívána celá v černém jazyce Mordoru“?
Silenius: Ano, je to pravda. Na začátku to byl pouze nápad, ale nevěděl jsem, jak ho zrealizovat, protože černý jazyk Mordoru není vůbec dokončený a na internetu lze nalézt pouze pár slov. Pak jsem požádal mého kamaráda Stefana (člen „Lumentis“, „Greifenstein“), jestli by mohl napsat text. Slíbil, že se pokusí, a o pár týdnů později mi přinesl text o přípravách morgoth (?) dobýt Středozemi. Vzali jsme 3 verše pro tuto píseň, v budoucnosti možná použijeme zbytek pro jinou. Zezačátku jsem byl však zmatený, nevěděl jsem, jakým způsobem tento jazyk zpívat. Zkoušel jsem to s různými vokálními zvuky, ale všechny byly nerytmické, a tak jsem to nakonec zpíval jako normální black metal. To mělo největší úspěch. Tohle je jediná píseň bez kytarové linky, což způsobí, že soundtrack a „pochodující“ charakter je zřetelnější.
Oath Bound spousta lidí přirovnává, jako následovník Dol Guldur, jaký na to máš názor?
Protector: Když jsme poprvé slyšeli tohle přirovnání, byli jsme velice překvapeni, protože jsme se vlastně chtěli vrátit ke starým časům s deskou Let Mortal Heroes Sing Your Fame. Nikdy jsme ale takovou zpětnou vazbu nedostali (nikomu to tak nepřišlo). A pak najednou, bez našeho záměru, začalo mnoho lidí srovnávat Oath Bound s Dol Guldur, ačkoli my jsme chtěli raději následovat styl LMHSYF. Za nějakou dobu jsem to ale pochopil – je to určitě novým kytarovým stylem, který je hlasitější a hrán jinak (ne v klasickém rytmickém heavymetalovém stylu, ale spíše jako starý blackmetal, který dost používá arpeggio kytary).
Prozraď mi něco o chystaném mini LP, jak sem dočetl, měli by na něm být skladby, které se nevešly na Oath Bound.
Protector: Ano, vydáme mini CD, na které zařadíme už nějaké existující písničky Summoning, které se nevešly na Oath Bound. (neboť jsme to CD nechtěli udělat delší než 70 minut). Vytvoříme ještě 1-2 nové songy pro toto mini CD a zařadíme neobyčejné mixy starších písní.
Kdo je autorem krásného obalu poslední desky Oath Bound?
Protector: Malíř, který maluje krajinu, se jmenuje Albert Bierstadt. Narodil se v Německu asi před 150 lety a pak se přestěhoval do USA. Silenius objevil jeho díla když hledal nové obrázky na obaly a booklety v místních knihkupectvích. Protože jsme využili už všechny vhodné obrázky Caspara Davida Friedricha, byli jsme šťastní, že jsme objevili tohoto malíře – jeho díla vyjadřují stejný pocit. Jako vždy je to Silenius, kdo shání nejvhodnější obrázky, a já dávám všechny tyto elementy dohromady (například spojuji obraz s rámem, upravuji barvy atd.)
Na internetu sem našel klip k Batman začíná, který je doprovázen vaší hudbou. Jedná se o váší práci, nebo je to jen nějakej fandovskej remake?
Silenius: Opravdu nevím, co touhle otázkou myslíš. Pošli nám odkaz. (( Poznámka: link je: http://www.youtube.com/watch?v=LZ7OTRosTZo a jedná se tedy o čistě fandovskou věc))
Dusk And Void Became Alive, poslední řadovka DVKE je na cestě (možná už vyšla, nevím). Řekni mi co nového na ní nalezneme a čím jste byli inspirováni. (( mám doma pouze Die Verbannten Kinder Evas a In Darkness Let Me Dell ))
Protector: Nové album bude více polyfonické než „In Darkness Let Me Dwell“ a bude na něm nový ženský vokál, který je mnohem vyšší než měla dřívější zpěvačka a má větší celkový rozsah. Proto bude mít nové album daleko víc polyfonních vokálů než kdy dříve. Naleznete tam také víc rytmů tympánů než na „In Darkness Let Me Dwell“.
Někteří poslouchači možná neví, že na deskách DVKE zpívá tvoje sestra, jaký máte vzájemný vztah a jak se vám spolu spolupracuje?
Protector: Zpívá pouze na prvních dvou CD. Na třetím to byla Tania a nové nazpívala Christina. Prozatím nemám moc se sestrou kontakt kvůli nějakým problémům v minulosti a kromě toho potřebuji pro mou muziku daleko silnější hlasy s větším rozsahem. Nová zpěvačka Christina splňuje naprosto dokonale všechny tyto požadavky.
Přijde ti, že sou vaše desky stále v blackmetalovém podání, nebo by si váš styl dnes již nazval jinak?
Protector: Máme příliš mnoho keybordů a falešných bubnů na to, abychom hráli blackmetal. Navzdory tomu nevím o žádném jiném stylu, který by se lépe hodil na naší muziku – hlavně kvůli dost vysokým a ostrým kytarám a také vokálům, které jsou naprosto blackmetalové (možná jen s větší rezonancí než je obvyklé).
Když už jsem načal ten black metal, byli jste těmi ortodoxními metalismy, nebo jste byli vždy nad věcí?
Silenius: Na začátku jsme vše brali velice vážně. Nadělali jsme si spoustu nepřátel, protože jsme v několika interview napadli ostatní kapely z Rakouska. Ale teď, o 10 let později, se jen soustředíme na naši muziku a už se nestaráme o vzhled a kdo je ďábelštější a opravdovější než ostatní. To už prostě není důležité. Takové věci jsou důležité pouze na začátku, když vás nikdo nezná a musíte bojovat o přežití.
Tvoje hudební tvorba je v poněkud temnějším rázu, co tě k tomu inspiruje?
Silenius: No, oba dva žijeme řekněme velice melancholicky. To znamená, že se jednoduše separujeme od ostatních lidí a každodenního života. Tento způsob života, nedostatek mezilidských kontaktů, nás možná přivádí do správné nálady skládat melodie a písně o jiném čase a jiných světech, daleko od reality.
Posloucháš black metal a styly podobné tvojí hudbě? Jaké jiné hudební proudy tě ovlivňují?
Protector: Hodně dlouho posloucháme různé druhy temné hudby, ale stále opakujeme metalovou muziku a nikdy nezapřeme naše kořeny. Nemáme však čas sledovat celou hudební scénu, takže se držíme hudby jako je dark ambient, industrial, EBM, atd. Ale nic z toho neovlivňuje hudbu Summoning, protože nepotřebujeme vnější inspiraci a vytváříme svou vlastní hudbu, nezáleží na tom, co posloucháme doma.
Plánujete do budoucna nějaké změny v hudebním aranžmá Summoning? Čistší hlas či ženský vokál?
Protector: Jak jsme použili ženský vokál ve „Stronghold“, už nikdy neplánujeme použít ho znovu. Summoning to totiž posunulo příliš do gothického metalu, jehož součástí jsme se nikdy necítili. Myslím, že ten čistý pěvecký chorál, který jsme použili v posledních dvou albech, je už dostatečná změna. Určitě ho v budoucnu ještě použijeme, ale kromě toho už neplánujeme žádné další velké změny.
A teď pár čistě soukromých otázek, dovolíš-li. Jak probíhá tvůj pracovní den?
Silenius: Pracuji ve velkém obchodě s deskami ve Vídni. Je to těžká práce a samozřejmě práce na plný úvazek, takže nemám příliš volného času. Tu trochu času, kterou mám, věnuji přirozeně práci pro kapelu.
Protector: Jsem programátor u rakouského oddělení pro životní prostředí. Naštěstí můžu žít pouze z 32 pracovních hodin týdně, takže mi zbude trochu času na kapelu.
Předpokládám, že tě živý hudba, podílíš se i na jiných přínosech, než jsou tvoje hudební projekty?
Protector: Ne. Peníze, které dostaneme za naše různé projekty, stačí pouze na pokrytí poloviny nájmu za můj průměrný byt ve Vídni. Nemáme žádnou šanci, abychom se uživili pouze muzikou.
Jaký máš vztah k Rakouským Alpám?
Silenius: Opravdu miluju rakouský venkov, jeho horskými lesy a krajinou. Je to velice inspirující pro vymýšlení hudby s tématem Pána prstenů a celé Středozemě. Nemyslím, že bych mohl vytvářet stejnou hudbu, kdybych bydlel na pustém ostrově.
Jaké je tvé oblíbené jídlo, pití, film, kapela, kreslená postava?
Silenius: Samozřejmě máme rádi pivo, pizzu a tradiční jídla. Mám moc rád všechny druhy fantasy filmů podobných Pánovi prstenů, ale také válečné filmy a černobílé filmy minulého století. Moc se nezajímám o kreslené filmy, komixy a takové věci. To je všechno.
Jaké bylo tvé první koupené LP/CD?
Silenius: Myslím, že první CD, které jsem si koupil, bylo "Love Gun" od KISS.
Protector: Přesně si nepamatuji. Asi Black Sabbath.
Máš rád hudbu kapelu Kraftwerk?
Silenius: Ani ne. Myslím, že píseň "Das Model" má chytlavou melodii, ale to je všechno.
Protector: Vlastně mám rád elektronickou musiku, ale Kraftwerk moc rád nemám, protože mají jen sotva kdy úžasné tóny, rytmy nebo nálady. Na můj vkus je tu více jiné elektronické muziky, která je tmavší a lepší.
©2006 Aleister a www.vlasatec.borec.cz